söndag 11 oktober 2020

Stuvade morötter...

Det är väldigt roligt när man kan gå ut och plocka något ätbart från sin egen trädgård. Jag har en del morötter kvar i mitt lilla land, så idag blev det stuvade morötter till lunch innan vi styrde kosan hemåt.


Jag skalade och slantade fyra morötter i tunna skivor. Sen fick de koka tills de var mjuka då jag hällde av dem i ett durkslag medan jag gjorde stuvningen. Jag brukar göra bottenredning för jag tycker det är enklare. I med lite smör i kastrullen som får smälta, därefter två matskedar vetemjöl och sen i med den vätska du ska ha. Till denna stuvning hade jag mjölk, jag bara höftade men det var nog två-tre dl nånstans. Sen får det koka upp och tjockna till medan man rör i det hela tiden. Sen i med lite salt och peppar eller en buljongtärning och smaka av det tills du är nöjd. Därefter hällde jag tillbaka de kokade morotsslantarna och jag hade även i lite persilja.


Så gott det blev 😊 Vi hade stekt korv till. Dessutom har en av oss en matlåda också klar till imorgon.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...