onsdag 28 oktober 2020

Marmelad omgång nr två...


Jag hade en påse krusbär i frysen nere i Komstad som jag tog med mig hem i söndags när vi körde därifrån. Så igår kväll gjorde jag omgång nr två med marmelad. Jag och Rebecca gjorde ju det på semestern i somras och den blev ju såå lyckad och såå god, så jag provar en gång till och ser om det blir lika bra denna gång 😊

Det är verkligen inget komplicerat alls. Blanda bären i en gryta tillsammans med lite, lite vatten. Kokas i fem minuter. Mosa sönder bären lite lätt med en slev eller gaffel under tiden. Därefter ska syltsocker i. Till denna mängd bär, 400 g, hade jag i 3½ dl syltsocker. Nu ska detta småkoka i 40 minuter. Rör om emellanåt. Sen är det bara att hälla upp det på burkar och in i kylen. Klart 💗

Smaken är perfekt, men konsistensen vet jag inte än. Får kolla det i helgen. Då får vi ha en andäktig provsmakning på rostat bröd 😀

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...