söndag 18 oktober 2020

Äppelmos...

I

Idag stod det äppelmos på schemat. Jag kollade på lite olika recept på nätet, men jag fastnade för Per Morbergs recept redan från början så jag höll mig till det förutom att jag tillsatte lite natriumbensoat också så hoppas jag att det håller sig längre i kylskåpet.

På 14 st äpplen, 1,5 kg, blev det färdiga resultatet de här två burkarna som är sådär lite lagom fyllda.


Jag började med att skala äpplena och skära upp dem i lagom stora bitar. I detta recept behöver man inte kärna ur dem. Man skulle lägga bitarna i vatten utblandat med askorbinsyra efterhand som man skar upp dem för att de inte ska bli bruna. Sen skulle de koka med lock på ca 15 minuter. Jag rörde runt en del i dem också så att de mosades sönder.


Sen kom då momentet som jag sett fram emot 😊 Nämligen att få prova den här äpplevaggan som jag hittade nere i källaren i Komstad. Den var kanon kan jag säga. Det gick väldigt enkelt att använda den och äpplena blev till ett fint mos.


Sen skulle där i lite rörsocker och jag valde också att ha i en kanelstång medan moset kokade upp och sockret löste sig. Jag ska ha moset till min gröt på morgonen och då kan det passa att det har en liten smak av kanel, tycker jag 😊 Som jag skrev förut valde jag också att blanda i ett kryddmått natriumbensoat.


Ja, och till sist var det bara att hälla upp och fördela allting i de två glasburkarna. Det blir spännande imorgon bitti och se hur det smakar till min havrgrynsgrönt. Såklart blir det extra gott då jag gjort det själv 😍

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums så gott!
Det är höst när man får hemlagat mos på morgongröten, vardagslyx!

Önskar dig en riktigt fin höst
Mvh Kattie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...