tisdag 22 september 2020

Stolt fjällskivling till kvällsmat...


När jag ändå var ute med hundarna efter jobbet gick vi in i skogen för att se om vi hittade några kantareller. Jag hittade tre st små, det var allt. Däremot "hittade" jag en väldigt fin stolt fjällskivling precis bredvid vårt garage (!) Jag såg den igår också, men då hade den inte breddat ut hatten än. Det har blivit idag. Jag tog i alla fall in den och nu har jag ätit upp den 😂


Jag vet att jag har stekt en sådan förut för några år sen, men jag googlade ändå nu hur jag skulle göra. Jag var också 99,9% säker på att det var en stolt fjällskivling, men jag googlade på det också för säkerhets skull, men den är lätt att känna igen. Den har sin ring högt upp på foten och foten är liksom randig eller fläckig i brunt och vitt. I alla fall skrev någon att man kan steka hatten som den är, så det gjorde jag. Kändes enklast och det blir som portabello som vi köper ibland och grillar. Jag delade dock den först då den var väldigt stor. Sen stekte jag de två halvorna ganska så hårt med mycket smör och salt och peppar. Jag vände de också flera gånger så de inte skulle steka fast.


Mats sa att jag skulle ringa ambulansen direkt, när jag började tillaga den, haha... Han tror att alla svampar är giftiga förutom kantareller, men denna kan jag 😊


Nu har jag ätit upp den med ett stekt ägg och en macka till också. Det var den kvällsmaten 😊 

1 kommentar:

Rebecca sa...

De små kantatrellerna i bakgrunden :'D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...