lördag 25 april 2020

Trädgårdsdag...

Idag har vi varit ute nästan hela dan och grejat i trädgården. Dagens projekt var att göra iordning vattenfallet så att det är klart sen när vattnet ska sättas igång, men det dröjer nog ett par veckor till innan vi kan göra det. Det är fortfarande för kallt på nätterna. 

Jag rensade upp allt gammalt och visset och sen blåste Mats bort alla löv. Riktigt bra blev det. Vi får nog köpa till lite mer sten just där vattnet rinner. Det försvinner efterhand av nån anledning. Det blir ju såklart heller inte bättre när hundarna går och trampar i det hela tiden, men det är svårt att inte låta dem vara där. Det skulle nog också behövas fyllas på med mer täckbark mellan alla växter. Det har vi inte gjort nångång just här sen vi flyttade hit.

När vi var färdiga med fallet tog vi oss en fika, men sen skulle trädäcken på baksidan tvättas och skuras. Medan Mats gjorde det började jag dra upp alla bok- och björkskott som gror överallt där vi har naturtomt. Jag vill helst dra upp dem för hand så att man får med roten. Vissa är för stora för att man ska orka dra upp dem, så då får jag klippa av dem istället. Jag slarvade med detta ifjol på vissa ställen och där var det nu extra mycket. 

Skogen förökar sig själv och det blir väldigt mycket som man behöver hålla efter annars blir det helt övervuxet och ser så ovårdat ut. När vi flyttade hit trodde jag i min enfald att med så mycket naturtomt är där inte så mycket att sköta, men där är mycket jobb även med det.

Måste också tillägga att vi pratat om att köpa några nya fiskar till dammen. Det var ju ifjol våras vi upptäckte att alla, och då menar jag alla, fiskar var puts väck. Inte en enda fisk i hela dammen, så hela sommaren hade vi en damm utan fisk, men det lutar nog mot att vi köper några nya i år 😊

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...