tisdag 4 augusti 2020

Målning och marmelad...


Av de plockade krusbären blev det ingen kräm utan det blev marmelad istället. Den blev väldigt lyckad 😊 Man gör ett test för att se hur konsistensen blir när den kallnat genom att lägga upp lite av den kokande marmeladen på en tallrik och sen ställa den kallt. Jag tyckte ändå det var svårt att veta så när marmeladen kokat ca 30 min hällde jag upp den i burkar och satte in i kylskåpet. Imorse gjorde vi då varsin marmeladmacka och den var helt perfekt 😊 Både i konsistens och smak. 
                                                                            

Här kokar det för fullt. Nu har vi gjort både saft och marmelad i sommar och i frysen ligger där flera påsar av plockade bär som man kan göra något av i vinter. Riktigt roligt att göra eget istället för att köpa 😊


I söndags när jag trodde att det skulle bli dåligt väder, vilket det inte alls blev, började vi på "Projekt lusthus" 😊 Det ska målas.Vi får se hur långt vi hinner annars blir det att vi får försöka göra lite på helgerna också i höst. Lusthuset kräver ganska mycket underhåll har vi upptäckt, men sen har det också ett läge där det är utsatt för hårt väder och vind. Allt ska målas, men vi har börjat med fönsterna. Då Mats har varit tvungen att jobba nu i två dagar är det jag och Rebecca som hållit på med det. Jag har skrapat och maskerat och hon har målat. Jag har blivit en jäkel på att maskera kan jag säga 😊 


Sån skillnad det blir när det kommer ny och fräsch färg på. Efter fönsterna ska väggarna bli gula och fina igen, men som sagt, det får vi nog göra i höst för det hinner vi inte denna gång.
 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...