måndag 28 februari 2022

I år ska det odlas...

Jag har suttit och beställt fröer och sättpotatis ikväll hos Odla.nu. Jag har inte beställt så här strukturerat på länge. De senaste åren har jag mest handlat från de uppställda ställen på Öspab när jag varit där och köpt blommor och då blir det inte så noga planerat. När Aron var yngre och gick i skolan sålde han fröer från Emils Trädgård och då satt man där och kollade i katalogen och beställde vad man skulle ha.

Vaxbönor är ett måste

Nu har jag suttit här vid datorn och beställt ganska mycket för i år ska jag dels fylla mina odlingslådor nere på Österlen och nytt för i år är att vi ska odla hemma hos Aron i nya huset. Där är färdiga trädgårdsland så det är bara att sätta igång så fort värmen kommer 😊 Nu har jag i alla fall beställt två olika sallader, morötter, vaxbönor, gräslök, dill, basilika, salladslök och rädisor. Jag också beställt körsbärstomat och två st olika slags gurkor. Den ena heter djungelgurka och blir små små gurkor och den andra heter ampelgurka som man kan odla i kruka/amplar. Jag vet inte om det kommer att funka, men vi får pröva 😊

Djungelgurka

Sen har jag också beställt 3 kg sättpotatis av sorterna Rosamunda och Maria. Rosamunda vet jag att vi tycker om för den har vi ätit innan och är jättegod. Den andra Maria vet jag inte så mycket om, men det var en tidig sort och köttfärgen är gul. Det är viktigt tycker jag. Jag gillar inte när potatisen är för vit inuti, jag gillar när den är gulaktig. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...