söndag 13 februari 2022

Klippt fruktträd idag...

Som vanligt körde vi bort till sjön imorse. Vi gick längs med sjön idag och där var så himla fint 😊 Det blåste inte mycket och som vanligt var där massor med fåglar i sjön som skränar och låter. Mestadels gräsänder och kanadagäss.


Jag har tre st fruktträd på gårdssidan och jag klippte faktiskt två av dem idag. Ett äpple och ett päron. Känns tidigt, men jag googlade först och man kan klippa dem nu. Nu har jag det större äppleträdet kvar, så det får jag ta nästa gång vi kommer dit. Skönt att vara ute i god med detta för en gångs skull. 

Jag gjorde ett experiment ifjol genom att klippa ytterst lite på kronan. Jag tog endast bort alla skott och pinnar som växt ut längre ner på stammen. Jag ville kolla om det gjorde att jag fick mer frukt, Päron blev där ganska mycket, men där blev inte fler äpplen än vad det brukar. Så i år klipper jag som jag brukar. Jag har fått för mig att jag klipper de ganska hårt så jag försökte att ta det lite lugnare än vad jag brukar och jag tror det blev ganska bra 😊

Jag hade gärna velat gå en kurs i det här med beskärning. Det hade varit roligt att lära sig det på riktigt. Får kolla upp det där.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...