söndag 1 augusti 2021

Krämaremarknad och knäckebrödspizza...

Det har blivit en paus här med inlägg på några dagar. Det bara blev så. Vad har hänt då de här dagarna? Vi var inne i Simrishamn i torsdags då årets krämaremarknad satte igång. Vi gick en runda bland marknadsstånden och gick sen ner till hamnen och åt stekt sill med potatismos från en vagn som står uppställd där nu på sommaren. Gott 😊 men det blåste som attans så det gällde att hålla i papptallriken så den inte blåste iväg, haha...


När vi skulle gå tillbaka till bilen gick vi förbi Österlens Museum som hade öppet. De har en fin trädgård eller rättare sagt innergård som vi gick in och kollade på. Där stod det här fina bordet uppställt med en jätteskiva av Komstadsten ovanpå. Vi har ju en sån här skiva fast mycket mindre i vår trädgård ovanpå vårt avsågade körsbärsträd. Lite som barhäng 😊 men det här bordet var verkligen pampigt.


Igår lördag kom ett par goda vänner till oss och som har sovit över till idag. När de kom igår skulle vi hitta ett ställe att äta lunch på och jag hade tidigare sett att det öppnat ett nytt ställe som heter Öl & Knäcke som ligger utanför Gladsax. Vi åkte dit och det som de serverar är pizza på knäckebrödsbotten. Våra gäster tog denna "vita" pizza med bl a prästost och potatis. 


Mats valde deras kalkonpizza. När jag äter pizza vill jag knappt ha nånting på så jag tog deras enklaste variant med bara ost, tomatsås och basilika. Det var väldigt gott alltihopa, så mätta och glada körde vi därifrån. 

En roligt parentes är att de som driver och öppnat detta ställe mitt ute på en åker i en föredetta ödegård är grannar till oss i Komstad. De bor två hus från oss. Det huset såldes för några år sen och det enda vi visste var att det var några yngre "Stockholmare" som köpt det, men vi har aldrig sett dem förutom i bil nån enstaka gång. Nu renoverar de bostaden som tillhör Öl & Knäcke-gården och kommer att flytta dit så småningom så då kommer deras hus i Komstad att säljas.


När vi ätit klart körde vi bort till "I vått och torrt" i Östra Ingelstad. Jag och Rebecca har varit där en gång för ett par år sen. Där är väldigt mycket olika sorters trädgårdskonst som rostat av att stå ute, krukor och urnor, en massa olika inredningsgrejer, växter för både inne och ute. Kläder och smycken är där också. Ja, en himla massa.


Jag köpte i alla fall det här vindspelet som man sticker ner i marken. Sen gungar och snurrar den vågräta pinnen på sig beroende på hur mycket det blåser. Där är en ängel i ena änden och en glaskula i andra. Väldigt fin och den kommer att passa perfekt på baksidan hemma på Trolle Hill.

Det fanns även ett annat vindspel som snurrar, se bilden här nedan. Jag kommer ihåg den från när Rebecca och jag var där förra gången. Jag gillar den också, men jag valde den andra.


När vi kom tillbaka till Komstad gick jag ut och grävde i mina land till kvällens middag 😊 Så härligt att kunna göra det. Det blev alltså egen potatis, lök och morötter i ugn och sen en grillad köttbit till det. Kan inte bli bättre.


Nu har jag tre dagar tills det är dags att börja jobba igen. Mats har semester hela nästa vecka också. Vi kom på oss själva att vi börjar längta hem till Trolle Hill, så eventuellt kör vi hem redan ikväll. Känns skönt när man inte har längre än att man bara kan bestämma sig ganska kvickt och lätt hur man vill göra.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...