fredag 18 oktober 2019

Fyriskaka...


Jag bakade en fyriskaka ikväll. Tänkte ha med den till pysseldagen imorgon så att vi har något till fika 😊 Jag bakar knappt någonting nuförtiden. Lite trist, för jag bakade ganska mycket förr. Jag kan heller inte riktigt sätta fingret på varför det blivit så. Jag tycker dessutom det är ganska roligt att baka. Betydligt roligare än att laga mat 😉

Här kommer receptet som jag följer, från "Sju sorters kakor":

125 g smör, 1½ dl socker, 2 ägg, 2½ dl vetemjöl, ½ tsk bakpulver, 2 msk mjölk
Garnering: 3-4 äpplen, 1-2 msk socker, 1 tsk kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält matfettet och låt det svalna. Rör matfettet pösigt med sockret. Tillsätt ett ägg i taget och därefter mjölet, bakpulvret samt mjölk. Häll smeten i formen. Skala ev äpplena och skär dem i tunna klyftor. Stick ner dem i smeten tätt intill varandra. Strö över socker blandat med kanel. Grädda kakan i nedre delen av ugnen 30-40 min.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...