söndag 19 september 2021

Släktsafari, glasfynd och rabarber...

Då är vi hemma igen efter en intensiv men väldigt trevlig helg på Öland. Igår gjorde vi en nostalgitripp med min svärmor som är född och uppvuxen på södra Öland. Vi körde till kyrkogårdar och kollade på äldre släktingars gravar och vi stannade också till vid gården där hon växte upp. Vi som var med var min svärmor, Mats, jag och Rebecca, Mats syster och hennes man.

Gården där min svärmor växte upp i Risinge.

Lunchen intog vi på Kvarnkrogen i Grönhögen. Det var faktiskt första gången jag var där. En mysig lokal och god mat. Nu är ju turistsäsongen över så där var lagom med folk och vi fick snabbt vår mat 😊


Dagens sydligaste stopp blev Gräsgård eller rättare sagt Gammalsby där hon är född, men den gården finns inte kvar och vi vet inte heller exakt var den låg. 

Innan vi körde hem igen stannade vi som brukligt till vid "vår" gårdsbutik och köpte potatis. Bredvid gårdsbutiken finns det även en loppis. Jag och Rebecca har varit där en gång förut för några år sen, men nu tog vi en snabbrunda där också. 

Tur var väl det för vi hittade direkt dessa Irish Coffee-glas. Mats som aldrig är intresserad av loppisgrejer högg dem direkt 😀 Det roliga var att vi kvällen innan hade gjort Irish Coffee och vi konstaterade då att vi inte hade så många glas som vi behövde så detta passade ju perfekt 😊 Jag har heller aldrig sett denna modellen förut. Där är ju streck så man lätt ska veta hur mycket man ska ta av whisky, kaffe och grädde.


En annan grej... Förra söndan grävde vi upp en liten bit rot av rabarbern nere i Komstad och som vi nu hade med oss till Öland. Igår grävde vi ner den i ena hörnan i trädgården så förhoppningsvis kan vi göra rabarberpaj till nästa år 😊


Som vanligt stämmer det gamla talesättet, "Borta bra men hemma bäst"  💗 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...