onsdag 11 november 2020

Dovhjort med världens krona...

Det har varit några intensiva dagar. Det är det alltid när jag är mitt uppe i månadsbokslutet på jobbet, men nu är jag klar med min del, så nu blir det lite normalare tempo igen. I allafall några veckor innan det sätter igång igen vid nästa månadsskifte 😏 

Både i måndags och ikväll har Mats och jag löptränat borta på Hässleholmsgården. Träningen med klubben ligger nere nu några veckor sen coronarestriktionerna kom här nere i Skåne, så det blir att man får hålla igång själv istället. Jag tycker att jag har varit flitig som har sprungit två gånger i veckan. Man kan såklart göra det fler gånger, men det är svårt att hinna och orka med när man jobbar heltid och speciellt också nu när det blir mörkt så tidigt. Då måste man iväg där det finns elspår. Men som klyschan säger... all träning är bra träning 😊

Bild jag hittade på nätet, men så här såg den ut 😊

Måste också berätta vad som hände när vi körde hem ikväll från Hässleholmsgården. Det kom en stor dovhjortshane med jättehorn som skulle gå över vägen så vi fick bromsa in ganska så rejält. Jag har nog aldrig sett en dovhjort med så stor krona nångång IRL. Jag kan berätta en intressant story kring detta. För den som inte vet hade Hässleholm förr två regemente varav det ena, P2, låg väldigt nära Hässleholmsgården och nuförtiden går motionsslingorna inne på det fd militärområdet. Jag fick googla lite, men på 50-talet planterades det in en hane och två hindar på området och de utökade sig till en ganska så stor flock som strövade fritt inne på det inhägnade militärområdet tills det beslutades av Jordbruksverket år 2007 att flocken bestående av ca 50 djur skulle skjutas när stängslet plockades bort för att det fanns risk för tuberkulos hos dessa hjortar som levt inhägnade. Alla blev inte skjutna för det var några som under årens lopp hade lyckats komma utanför stängslet. Så den här bocken som vi såg ikväll är en avkomma från den forna flocken på P2 💖

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...