måndag 30 september 2019

Tomat- och lökpaj...

 Jag har en favoritpaj som jag gör emellanåt. Det är en tomat- och lökpaj. Den låter kanske inte som något märkvärdigt, men den är väldigt god. I lördags kallade jag den även "rensakylen-paj" för det var precis vad det var. Jag hade lök och tomat kvar från styrelsemötet när vi grillade hamburgare och sen hade jag även en paprika i kylen som åkte med.

 Receptet är följande: 
Pajdeg: 4 dl vetemjöl, 200 gr matfett, 2-3 msk vatten
Fyllning: 3 gula skivade lökar, 2-3 skivade tomater
Äggstanning: 3 ägg, 3 dl mjölk, 1 tsk timjan, 1 tsk salt, 1 krm vitpeppar
Till sist 1 dl riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka samman ingredienserna till pajdegen. Klä en form med degen och förgrädda i 10 min. Ta ut den och sänk värmen till 200 grader. Skala och skiva löken. Fräs den lätt. Skölj och skär tomaterna i skivor. Lägg först ner lökskivorna i pajskalet och därefter tomaterna. Häll äggstanningen över. Strö över den rivna osten. Grädda i ugnen 200 grader ca 40 min.

Väldigt god också när man bjuder på buffé. Då räcker en paj säkert till 7-8 pers.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...