söndag 1 maj 2022

Dammen igång för i år...

Det blev en väldigt trevlig Valborg igår tillsammans med gänget som vi lärt känna sen vi skaffade hund. Först åt vi och vid 20-tiden gick vi ut och eldade. Det var en hög som legat och väntat under pandemin så den var rejält torr så det var inga problem att tända den. Vi har nog aldrig haft en hög som varit så lätt att få fjutt på🔥😊

När vi eldat klart gick vi in och åt Rice Krispies-tårta. Har ni ätit det nån gång? Det är nog den godaste efterrätten jag vet. Jag har aldrig provat att göra en sån själv, men jag bara måste göra det. 10 poäng av 10 möjliga 😋 Recept på denna tårta hittar du HÄR.


Fastän vi var på fest igår har vi ändå varit flitiga idag 😊 Mats föreslog att vi skulle sätt igång vattenfallet idag. Jag var först inte så pigg på det, men han började med att blåsa bort alla löv och sen klippte jag ner det som behövdes. 

Sen klippte även Mats ner vassen och rensade i lådan som vassen står i med sand som är högst uppe i fallet. Där blir alltid en massa löv när de trillar ner på hösten. 

Och jag började med att fixa kanten runt dammen. Där blir också en massa löv som lägger sig och där är alltid lite kantväxter som man får rensa bland också.


Till sist sätts vattnet på och pumpen som gör att vattnet cirkulerar från dammen och nerför fallet. Vi har också en ventil som måste sättas igång i brunnen då vi har ett litet tillflöde till dammen under sommarhalvåret. Annars hade vattennivån minskat alldeles för mycket.


Fastän jag inte var så hågad i morse så är det himla skönt nu när det är klart. Hjälps man bara åt så går det ändå ganska fort och det blir roligare också 😊 När dammen är igång är våren kommen...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...