torsdag 12 april 2018

Dammen...

Denna vår är ju första året som jag har koll på vad som kommer upp här i trädgården. Ifjol gjorde jag inte så mycket, då jag mest ville se vad som kom upp och se hur denna trädgården funkar liksom. I år har jag satt upp planer i mitt huvud hur jag vill ha det i de olika delarna av trädgården. T ex bakom lusthuset, där ska jag inte låta en massa småskott växa upp utan hålla efter det hela tiden. I de små "öarna" med sjögräs/bambu måste jag nog fylla på med mer bark eller något annat täckmaterial och dessutom hålla efter så att det befintliga sjögräset inte sprider sig alltför mycket. Sen behöver all singel krattas också regelbundet för att inte ogräset ska ta sig och för att det ska se snyggt ut. Vi hade behövt investera i en liten harv till fyrhjulingen. Det hade vi på gården, men den sålde vi till de som köpte gården.

Medan Mats började klyva ved ikväll började jag så smått att rensa runt dammen. Jag tog bort det som växt sig lite högre och vissnat ner, och när Rebecca kommer i helgen så ska vi fortsätta och ta bort alla gamla löv och så ska vi få igång det lilla vattenfallet. Det ska bli varmt framöver enligt väderrapporterna, så nu måste reningsverket igång. I fjol tog vi hit förre ägaren, men i år fixar det vi själva. Vattnet är så grumligt nu, så jag ser inte fiskarna. Jag hoppas verkligen att de klarat sig i vinter, men det tror jag för jag har inte sett några döda heller.

Jag köpte mig en tomatplanta igår på Blomsterlandet. Jag tog in den över natten, då jag tyckte det var för kallt för den att vara ute. Nu ska jag bara hitta ett lugnt och varmt ställe att ha den på 😊

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...