torsdag 18 april 2013

Nytt recept...

 Ikväll har jag gjort nånting som jag aldrig gjort innan, nämligen blomkålslåda. Jag köper nästan aldrig blomkål, men eftersom jag bestämt mig för att inte äta potatis, pasta eller ris på ett par veckor måste jag ju ersätta det med något annat.  Jag hittade ett recept som jag gjorde vissa justeringar på. Oj, vad gott det var. Detta kommer jag att göra fler gånger. Passar ju bra också när Rebecca kommer hem då hon är vegetarian.

Jag delade ett blomkålshuvud i bitar och kokte dem i saltat vatten ca 5 minuter. Sen gjorde jag en vit sås i en separat kastrull; smält lite smör, vispa i 1-2 msk mjöl i smöret, häll i 2-3 dl mjölk, 1 ägg, salt o peppar. I med all blomkål i en smord form och häll sen den vita såsen ovanpå, Strö över lite ströbröd och några små klickar smör. In i ugnen på 200 gr ca 30-40 minuter. Kan rekommenderas!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...