fredag 31 augusti 2012

Byta ras???

Jag har länge funderat på att skaffa ytterligare en hund. Ska vi göra det så vill jag göra det medan vi har Chapman kvar så att han kan fostra den nye lille. Min önskan var ju att få en valp efter Chapman men det parningsförsöket vi gjorde blev det inget med så den tanken har jag gett upp. Att byta uppfödare och att köpa en valp från nån annan än CleBas har också känts främmande då jag vill ha närheten till min uppfödare för råd, stöd och hjälp med passning när vi reser bort.

Nu har mina tankar börjat kretsa kring att jag kanske ska byta ras istället. Newfoundlands är världens snällaste och mysigaste hundar. Det kommer jag alltid att bära med mig, men de är STORA och smutsar ner mycket. De är inte heller alltid så lätta att ta med sig överallt och man kan inte lämna bort dem till vem som helst pga deras storlek (för oss har det varit så). En ras som jag på senare tid fastnat för är bearded collie. Nästa helg är det utställning på Sofiero i Helsingborg. Jag ska försöka ta mig tid till att åka dit och titta på dem. Det är en lagom stor hund. Hur pälsen är att sköta vet jag inte, det får jag ta reda på. Jag måste också ha en hund som jag kan ha ute i hundgård mitt i vintern. Det tror jag dessa kan vara. Dessa hundar smutsar nog också ner mycket, men de är mindre. Jag vill fortsätta hålla på med utställning, jag har saknat det under de här åren sen jag slutade ställa ut Chapman. Det finns ett flertal uppfödare här i Skåne har jag sett på nätet. Vi får väl se vad dessa tankar leder till...
Kan denna ras vara något för mig?

1 kommentar:

Sandra och njuffen Aske sa...

Jag själv skulle aldrig vilja byta ras från njuffen :) Njuffen passar mig perfekt, visst är lgh (vi bor i 2 rok på ca 70 kvadrat) skitig på golven typ konstant med fint grus men det är det värt fast man vill tända eld på dammsugaren vissa dagar ;)
Men jag förstår vad du menar med att det är svårt att ta med hunden, inte alla uppskattar en så stor hund som dregglar och dessutom är de stora vilket skrämmer många. Tur att de är så snälla så man kan bevisa motsatsen!

MVH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...