torsdag 6 januari 2022

Linssoppa med potatis...

Jag provade nåt nytt idag till lunch. Nämligen en linssoppa med potatis. Den blev väldigt god 😊 Jag gillar bönor och linser, men det är många som inte gör det. Det är väl något man måste vänja sig vid kanske.


Jag skalade potatis för två-tre personer och skar dem i klyftor. Stekte dem i smör en stund så att de fick färg. Hackade en lök och stekte även den. Kokade upp 1 liter vatten med två grönsaksbuljongtärningar i en gryta.
 
Därefter skulle man ha i 1½ dl röda linser. Hällde också i potatisen och löken. Allt fick koka ca 15-20 minuter. Jag provsmakade linserna efter hand så att de var färdigkokta. Till sist smaka av med 1 tsk salt och 2 msk finhackad persilja. Sen var det klart 😊 Väldigt enkelt och snabblagat. Vi hade havrebullar med smör och ost till. Jag stekte även ett par korvar till Mats som han hade till, men jag ville ha den helt vegetarisk. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...