torsdag 9 juli 2020

Ny kunskap om vinbärssnäckor...

Jaha, då har snart min andra jobbevecka också gått. Bara en vecka kvar 😊 Så skönt det ska bli med en lite längre ledighet. 

Ett djurfenomen som jag aldrig sett förut hände häromdan. Vi har en del såna stora sniglar, vinbärssnäckor kallar jag dem, här i trädgården. Jag vill inte ha dem inne hos oss på vår sida, så när jag ser nån brukar jag kasta ut dem i skogen över stengärdet. I alla fall såg jag en som låg halvt nerborrad i gruset. Jag tog upp den som jag brukar och då såg jag att den gjort ett hål rätt ner och där nere låg det en hög med ägg eller vad man kallar det. Jag fick nästan lite dåligt samvete när jag kastade ut den i skogen. Imorse var det likadant. När jag tagit ut hundarna och de sprang runt i trädgården såg jag fem st snäckor ligga nerborrade i gruset. Denna gång lät jag dem faktiskt vara. Även om jag inte vill ha dem tyckte jag ändå det var synd att avbryta dem i äggläggandet 💗 

Man riktigt ser hur de skvätt upp jorden runt sig för att komma ner

Här ser man hålet hur djupt det är. Har denna ångrat sig och flyttat, eller...?

Det är lustigt för allihopa är ungefär på samma ställe, så just där måste förhållandena vara perfekt 😊🐌

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...