söndag 15 juli 2012

En dag med lite trädgårdsarbete på Österlen...

Jag tog Chapman med mig i dag och körde ner till Österlen för att klippa gräs och plocka bär i mina föräldrars hus där. Jag plockade två stora påsar med röda och svarta vinbär. Nu ska jag försöka mig på att göra lite gelé. Där var massor med bär. Det syntes knappt att jag plockat när jag var klar.

Plommonträdet dignade med frukt. Det är ett bra fruktår i år.

När vi styrde kosan hemåt igen kunde jag inte låta bli att köra över Ravlundafältet. Över hela fältet går där får med sina lamm, hästar och köttdjur tillsammans. Den här lilla familjen gick mitt på vägen framför bilen. Det tog en stund innan de flyttade på sig. Chapman satt och pep där bak när han såg alla fåren. Han ville nog ut till dem.

De här fina lammen låg så fint bredvid varandra. En ovanligare sort i mina ögon. Jag tycker de fåren som har ljus ull på kroppen och mörkare huvud är så fina.

En av mina favoriter, lavendel från trädgården. Vi har sommarhuset till salu, men intresset har varit svagt. Där är så många hus till salu på Österlen. Där är Till Salu-skyltar överallt när man kör. Det är en svår tid att sälja hus nu. Hoppas det vänder snart. Vi trodde att när alla stockholmarna kom i sommar så skulle det bli sålt, men det verkar dåligt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...