tisdag 12 april 2022

Viktigt med källsortering...

Vi har funderat ett tag på hur vi ska få till en bra källsortering nere i huset på Österlen. Där har de inte fyrfackskärl som vi har här hemma där man får allt hämtat hemma vid tomtgränsen utan där måste man åka till återvinningsstationer som står utplacerade lite här och var i byarna. Det enda man får hämtat hemma är matavfall och restavfall som det så fint heter. 

Så i praktiken betyder det att man måste förvara allt hemma och sen när man tycker att det är dags att man vill bli av med det får man in med alla plast- och papperförpackningar, flaskor, metall och tidningar mm i bilen och köra iväg med det. 


Vi kom på att det lättaste är egentligen att ha färdiga kassar för varje sak i stället för hårda plastbaljor eller liknande. Mjuka kassar med handtag är lättare att bära ut till bilen. Efter lite googlande på nätet hittade jag en rolig sida som heter Smarta Saker. Där hade de fina returkassar av olika slag. Jag köpte tre olika set som jag tror passar vårt hushåll. Ett set med glas/metall/papper/plast. Ett set med två st stora svarta pantkassar. Och till sist ett set med en liten kasse som är delat i tre fack för småelektronik, batterier och ljuskällor.

Dessa tror jag blir kanon 😊 Vi ska ha dem i källaren. Jag kan visa sen hur det blev. Det är viktigt att det är enkelt att göra rätt för då är chansen större att du sorterar bättre och inte slarvar och lägger allt i brännbart. 

Du hittar kassarna HÄR, HÄR och HÄR. De har även andra modeller.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...