torsdag 2 december 2021

Såna mängder snö...

Snacka om kontraster! Vi åkte från sol och 29 graders värme till världens snöoväder. Flygresan gick bra och även turen över Öresundsbron och hem. I Köpenhamn och Malmö var där ingen snö alls, men ju längre norrut vi kom ju mer snö blev det. Vi körde in här på Trolle Hill vid två igår morse. Då var man trött minsann.

Jag unnade mig faktiskt lite sovmorgon och jobbade lite mer än halva dan igår och sen skulle vi hämta hem Raffe och Leia som varit hos sin uppfödare. Sen började det...


Det snöade väldigt mycket under dagen igår ska jag tillägga. När vi skulle svänga in på Monikas väg låg där en stor gren mitt över vägen så vi fick ut och dra och slita i den och röja undan. Raffemannen och Leia blev såklart jätteglada sen när vi kom 💗 Medan vi var där fick vi meddelande av både vår granne och vårt larm att strömmen gått här hemma. Så vi bestämde oss för att hämta pizza och äta hos Monika. Vi får meddelande om att strömmen är tillbaka och kör hemåt.

Då har ett träd fallit över vägen, vår byaväg. Helt plötsligt ligger det bara där på vägen och Mats panikbromsar. Som tur är hinner vi bromsa så mycket att vi bara stöter emot trädet lite lite grand och sen får vi backa tillbaka och köra andra hållet hem. Det andra hållet var inte mycket roligare. Grenarna med all den tunga snön hängde över vägen och vi höll andan tills vi körde in på vår gårdsplan. Då hade strömmen gått igen så det var bara in och tända en massa ljus och sätta fyr i kaminen. 


Strömmen kom sen vid 22-tiden precis när vi hade gått och lagt oss. Nä, jag tycker inte om när det kommer såna mängder snö. Risken är stor att vi blir insnöade eller instängda av nerfallna träd.

Imorgon förmiddag har jag tid hos veterinären som ska ta bort Raffes stygn. Jag är väldigt orolig för att köra dit då det ligger mitt ute i djupaste göingeskogen nu när det snöat så mycket. Jag hoppas det går bra. Och som grädde på moset ska Mats operera sin häl också imorgon. På eftermiddagen. Jag ska hämta honom när han är klar där. Så det blir en väldigt händelserik dag imorgon. Lite väl händelserik kanske 😳


Som tur är skulle jag jobba hemifrån denna vecka, ons-fre. Min arbetsgivare tyckte det eftersom jag varit utomlands och jag och Mats var faktiskt och gjorde ett test också igår för att vara på den säkra sidan. Har inte fått svaret än, men det ska väl inte vara något hoppas jag.

Strömmen har varit väldigt orolig även idag. Den har kommit och gått flera gånger. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...