lördag 18 december 2021

Adventsljusstakarna...

Jag har tre st ljusstakar av denna typ i svart smide här på Österlen. Jag har försökt att googla fram när de tillverkades, är det 60-tal eller 70-tal tro? Jag har inte lyckats hitta nån säker info, men vi har i alla fall haft de med röda ljus framme varje jul sen jag var barn, så 70-tal eller äldre 😊


De tillverkades tydligen i olika modeller. Den här ovan har en modell på smidet, lite åt det snirkliga hållet, och de andra två har hängen av stjärnor, men då med olika färg på ljusen. Det lustiga är att den med vita ljus hade jag aldrig sett förrän vi tog över huset och jag började kolla igenom alla jullådorna. Det kan man ju undra varför vi aldrig hade den framme. Den är också väldigt fin 😊 


På den tiden när jag "bodde hemma" 😉 och vi firade jularna här tyckte jag de här ljusstakarna var fula och bland det omodernaste jag visste, men nu gillar jag dem. Jag skulle ju aldrig få för mig att köpa nya hit och veta att jag hade dessa liggande i garderoben. Aldrig heller skulle jag få för mig att sälja dem eller lämna de på loppis.


Vad har vi annars gjort idag? Vi var borta vid Gyllebosjön och gick med hundarna i morse. Raffe varken kan eller orkar gå så långt än, så han och jag vände efter en liten stund och så fortsatte Mats och Leia den vanliga rundan. Det var knappt jag fick han med mig tillbaka till bilen. Han skulle bara vända sig om och kolla efter de andra 💗 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...