torsdag 9 augusti 2018

Släktsafari...

Igår var jag ute på äventyr. För en tid sedan fick jag kontakt med en kvinna från Lund som visade sig vara en avlägsen släkting till mig. Hon är ett barnbarn till en av min farfars syskon som vi på vår släktgren aldrig har haft någon kontakt med. I alla fall, igår ordnade hon en "släktsafari" som hon kallade det 😊 där vi skulle träffas och åka runt till olika platser där våra gemensamma förfäder hade bott och verkat. Nu var det inte så långt utan det var nere i Komstad med omnejd.

Så igår morse tog jag doggarna med mig och körde ner till Komstad. Vi skulle träffas kl 11 på Drömbageriet vilket är vår granne där nere så närmre kunde det inte vara. Vi som träffades var jag och min kusin från min farfars sida. Sen var det tre st barnbarn från tre syskon till min farfar. Det blev en mycket trevlig dag faktiskt där vi pratade och gick igenom släktskap. Vi var på två olika kyrkogårdar och tittade på gravstenar och sen körde vi ut till några platser där våra förfäders gårdar legat, men som inte fanns kvar längre. 

Det lustiga är när man träffas så, det första som slog mig är de släktdrag i ansiktena man ser direkt. En av dem var lik min pappa. Det kändes väldigt konstigt. Han var inte bara lik till utseendet utan hade även samma hållning. Tänk vad generna styr...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...