tisdag 27 juni 2023

Trådalger...

Det har kommit såna där otrevliga trådalger i dammen. Det är väl nu när det varit så himla varmt, men de vill man ju absolut inte ha där och då drog jag mig till minnes att jag beställde några "Pondbomber" för några år sen när vi hade samma problem. Det blir gröna långa trådar som blir som ett nät liksom. Nu har jag i alla fall beställt två stycken från Dammbutiken.se. De har ett väldigt bra sortiment med allt som har med dammar att göra. Vad jag minns så var det väldigt effektivt och algerna försvann helt. Jag får försöka ta upp så mycket som möjligt med håven tills de kommer.

Jag tror det är ända sen vi hade fisk i dammen, men medlet är helt ofarligt för allt levande så man kan hälla i det även om man har fisk. Då tar det väl några dagar innan jag har det i brevlådan. Ja, även om vi inte har någon fisk i dammen längre så måste den såklart ändå skötas. Där är grodor och jag har även sett nån liten ödla simma runt. Snoken har jag inte sett på ett bra tag vilket är väldigt skönt 😀



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...