söndag 19 mars 2023

Drömmen om potatisland 2.0 ...

Jag köpte sättpotatis när vi var på Lantmännen i helgen. Där var hur många sorter som helst, men jag landade till slut för Asterix. Det är en sort jag brukar köpa i affären och som jag tycker om. Dessutom är  den fast och lite gulaktig i "köttet" vilket jag föredrar.


Jag har gjort misstaget förut att jag låtit dem ligga kvar i nätpåsen tills jag ska gräva ner dem. Då är risken stor att man skadar de små ögonen som börjar växa ut när man ska ta ut dem ur påsen. Nä, innan vi åkte hemåt idag var jag ordentlig och la ut dem på tidningar i vår matkällare. Där är bra temperatur så nu är det bara för dem att börja gro så smått. Det blir väl om några veckor som de kommer ner i jorden gissar jag. Kanske redan till påsk om vädret är bra. Asterix är en relativt sen sort så egentligen borde jag sätta en tidigare sort också. Det hade varit det bästa.

Drömmen hade varit att göra om mitt trädgårdsland. Nu har jag två ganska stora pallkragar där jag har potatis i den ena och jordgubbar i den andra, men jag hade egentligen velat ta bort dessa och odla på friland istället. Det hade inneburit en massa grävande och inköp av mycket ny jord, men det hade varit jätteroligt 😊 Och sen ett kastanjestaket runt om det hela...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...