måndag 10 maj 2021

Fix med dammen har börjat...

Jag har i ett par veckors tid haft en känsla av att jag ligger efter med dammen i år, men å andra sidan har det varit kallt ända tills nu. En av det som jag inte hann med i  helgen var att göra rent i fallet ner till dammen. Högst upp är där en behållare eller bädd bestående av sand och vass. Jag är inte speciellt haj på det här, men det är filtreringen där vattnet renas när det pumpas runt från dammen och sen ut i fallet. 

Varje vår måste man rensa behållaren från fjolårets vissna vass och löv från träden som fallit ner. Nu har årets vass börjat växa så det var i sista momangen att börja dra och slita i det gamla. Man vill ju inte dra för mycket i den "nya" vassen för då blir den så taggig och ful. 

Så här trist såg det ut när jag började

Så ikväll efter jobbet tog jag mig an detta. Det är lite knöligt för där är en massa sten och det är svårt att nå, men det blev ändå hyfsat bra, tycker jag 😊 Man behöver ju få väck det gamla för att det nya ska växa. Nu måste jag rensa i fallet också, men det blir inte idag. Det får bli en annan kväll. Jag behöver hjälp av Mats där. Jag klipper ner allt visset och gammalt och så blåser han bort alla gamla löv. Sen kan vattnet sättas igång, men än så länge är där en hel del fix att göra innan vi kommer så långt.
                                                                        
Det blev väl bra. Jag är nöjd i alla fall. Nu kan den nya vassen växa till sig.

Då är det kortvecka 😊 Bara två dagar kvar att jobba, sen hela fyra dagars ledigt. Så skönt det ska bli. Nu hoppas vi bara på att det blir bra väder också.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...